Koncept duhovnih vježbi Manreza
Sveti Ignacije Lojolski (1491.-1556.) u prvoj točki Duhovnih vježbi kaže da se „duhovnim vježbama naziva svaki način da se duša pripravi i skloni da odstranimo sve neuredne sklonosti te da, pošto smo ih odstranili, tražimo i nađemo Božju volju, uredivši svoj život za spasenje duše."
Da bismo otkrili Božju volju, trebamo najprije upoznati Boga koji nas ljubi, a najbolji izvor da Ga upoznamo, koliko nam je kao ograničenim stvorenjima moguće, jest Sveto pismo i život u Crkvi.
U Duhovnim vježbama Manreza objedinjene su dvije svrhe koje sv. Ignacije spominje: prva je da odstranimo neuredne sklonosti kako bi u slobodi duha mogli tražiti i pronaći Božju volju, a druga je da se svakodnevno kroz liturgijska čitanja, uz pomoć milosti, suobličavamo Bogu na čiju smo sliku stvoreni jer: "Na svoju sliku stvori Bog čovjeka, na sliku Božju on ga stvori" (Post 1,27).
Duhovne vježbe Manreza započinju na svetkovinu Svih Svetih i već u prvom razmatranju upućuju na najuzvišeniji ideal i svrhu Ignacijevih vježbi, a to je svetost! Kao što Gospodin reče Mojsiju: "Govori svoj zajednici Izraelaca i reci im: Sveti budite! Jer sam svet ja, Jahve, Bog vaš!" (Lev 19,1-2).
Slijedi dvotjedno razdoblje u kojem se razmatraju tekstovi evanđelja iz dnevnih liturgijskih čitanja i tako upoznaje s Božjom riječju, ulazi u dinamiku duhovnih vježbi i upoznavanje elemenata razmatranja (priprava, molitva za milost, razmatranje, pisanje osvrta... ). Nakon toga razmatra se Prvi tjedan duhovnih vježbi po svetom Ignaciju. To je razdoblje ulaska u duhovnu slobodu čišćenjem od grijeha i neurednih sklonosti. Jednom riječju, život po savjesti u Duhu Svetom. Očistivši srce od svega što nas udaljava od Boga, milost nam pritječe u pomoć da tražimo volju Božju za svoj život. Bog ima plan i nakane za svakoga pojedinca, to je božanski poziv koji ćemo otkrivati iz dana u dan, osluškujući kroz razmatranja njegove poticaje u svome molitvenom iskustvu. Tako se otvaramo putu posvećenja za čime iskonski čezne svaka duša, a taj Put je Isus Krist čiji ćemo život razmatrati od Utjelovljenja (Drugi tjedan), kroz Muku (Treći tjedan), pa sve do Uskrsnuća (Četvrti tjedan).
Cilj ovih duhovnih vježbi je da polaznici nauče dublje ulaziti u razmatranje Božje riječi i da se tako susreću s Bogom. Uočit će i važnost Ignacijevih preludija, kolokvija, kontemplacije i pisanja osvrta. Dok tražimo i otkrivamo otajstvo Božje volje za naš život, otvaraju nam se duhovne oči te prepoznajemo koliko je važan rast u krepostima kroz suradnju s Duhom Svetim u njegovim darovima. To podrazumijeva i put duhovne borbe kroz ustrajnost u razmatranjima, što nas u konačnici dovodi do sve veće duhovne slobode.
Osim duhovnih vježbi u svakodnevnom životu (od blagdana Svih Svetih do Duhova), održavaju se i duhovne vježbe u šutnji od tjedan dana i duhovne obnove od tri dana. Sve ponude su za vjernike laike, kao i za svećenike, redovnike i redovnice. Posebno su prikladne za svećenike jer će im priprema za nedjeljne ili svakodnevne propovijedi dolaziti iz vlastitog molitvenog iskustva. Također su veliko osvježenje svim vjernicima koji vole čitati svakodnevnu Božju riječ koju Crkva nudi.
Ignacijeve Duhovne vježbe su baština sveopće Crkve te se njima služe i usavršavaju kako svećenici tako i mnogobrojni vjernici laici. Srdačno zahvaljujemo hrvatskim isusovcima na svakoj pomoći i savjetu, kao i isusovcima i laicima u svijetu s kojima surađujemo. Posebna zahvala biskupima Gospićko-senjske biskupije, mons. Zdenku Križiću i mons. Mili Bogoviću, koji su ovakvu inicijativu od prvoga dana podržali. Neka nas Gospodin po zagovoru sv. Ignacija ujedini i neka bude SVE NA VEĆU SLAVU BOŽJU!
Tehničke upute i savjeti
Da biste pristupili ovim duhovnim vježbama trebate ispuniti obrazac Prijavnica. Potrebno je ispuniti sve obavezne rubrike u prijavnici (*) i u dnu označiti u zelenim rubrikama privole za korištenje osobnih podataka. Nakon što ste sve dobro ispunili i poslali, na ekranu ćete dobiti potvrdu da je prijava uspješno zaprimljena.
Duhovne vježbe podrazumijevaju duhovno praćenje, stoga će vam prije početka vježbi biti dodijeljen pratitelj koji će vas kontaktirati, informirati o svemu i dogovoriti s vama termin jednosatnog tjednog razgovora. Pratitelji su osobe s višegodišnjim iskustvom pohađanja duhovnih vježbi, koji su se uz to usavršavali kroz formaciju za pratitelje.
Od najranijih vremena kršćani su s ljubavlju pratili svoju braću i sestre u Kristu kako bi što više rasli u vjeri i usavršavali se na putu ljubavi prema Bogu i bližnjemu. Tako i pratitelji daruju svoje vrijeme i iskustvo podržavajući zajedno s vama dinamiku Božje milosti kroz duhovne vježbe.
Sudjelovanje u ovim duhovnim vježbama podrazumijeva iskrenost, povjerenje, redovitost, odgovornost i velikodušnost prema Bogu, sebi i bližnjima. Stoga, prije nego se prijavite, razmislite možete li i želite li svaki dan izdvojiti vrijeme za molitveni susret s Bogom. Ako dajete Bogu "prvinu" - najplodonosniji dio dana, tada ćete imati iskustvo da vas On ljubi, odgaja, iscjeljuje, oslobađa i šalje u ovaj svijet da ga učinite ljepšim i boljim, upravo zbog iskustva Božje ljubavi koja je u vama.
Duhovne vježbe Manreza
Sveti Ignacije je duhovne vježbe tematski podijelio na Četiri tjedna:
- Prvi tjedan: ulazak u duhovnu slobodu kroz posebno i opće ispitivanje savjesti te čišćenje od grijeha u sakramentu pomirenja
- Drugi tjedan: Isusovo utjelovljenje, rođenje, djetinjstvo i javna služba
- Treći tjedan: Isusova Muka
- Četvrti tjedan: Isusovo Uskrsnuće
Podjela na Četiri tjedna ne podrazumijeva vremensko trajanje nego ima tematsko određenje. Pojedini "Tjedni" mogu trajati duže ili kraće. Nameće se logično pitanje: kako se mogu Ignacijeve Duhovne vježbe koje se sastoje od Četiri tjedna uključiti u liturgijska crkvena čitanja? Osim toga, Ignacijeve Vježbe podrazumijevaju dinamiku (djelovanje Duha Svetoga) u životu svakog vježbatelja na njemu svojstven način. Upravo radi toga će biti poštivana Ignacijeva Četiri tjedna, kako bi se bolje mogla pratiti dinamika duhovnih vježbi kroz otajstva koja se razmatraju i primanje milosti za koju se moli.
Drugi, Treći i Četvrti Ignacijev tjedan podudara se s liturgijskim razdobljem. Dnevnom razmatranju evanđeoskog teksta pristupa se prema Ignacijevoj kontemplativnoj metodi koja ima određene naglaske, sukladno otajstvima Isusova života koja se razmatraju. Prvenstvo pri odabiru tekstova za razmatranje svakako imaju oni iz knjige Duhovne vježbe. Molitva za milost koju želimo i trebamo postići je u skladu s onim što sv. Ignacije predlaže da se moli u određenom razmatranju ili razdoblju.